Skriv ut

Bjørga/Hovdekollen

besøk

Bjørga og Hovdekollen er av Østre Gausdals beste utsiktspunkter. Barnevennlig topptur

Kjør Øygardsvegen, fv. 315. Følg Lishøgd-vegen ca 5 km fram til bom, og fortsett langs Lieshøgdvegen ca. 2,5 km til vegkryss ved Raudsjøen; Mortenengskaret. Følg vegen til Mortenengskaret om lag 600 meter, og parker på parkeringsplassen øverst, nedenfor ei hytte. Turen starter på parkeringsplassen.

Stien går gjennom et bredt uthogd felt forbi ei hytte på høyre side. Vi følger denne stien knappe 100 m oppover, og kommer inn på den brede skiløypetraseen for «Bjørga rundt».
Her er det skiltet både mot Raudsjøen og Hovdekollen, men vår tur fortsetter langs stien til venstre. Etter 300-400 meter, ser vi enda ett skilt til Bjørga og Hovdekollen. Nå følger vi godt merket sti med rundt 180 m stigning opp til Bjørga (956 m.o.h.)

Like før varden på toppen passerer vi vest for et idyllisk lite tjern. Fra varden er det flott utsikt mot Skeikampen, Bånsæterkampen og Østre Gausdal.
Vi fortsetter innover fjellet til det nordligste utsiktspunktet (948 m.o.h.) Her snur vi til høyre og går sørover langs en merket sti. Vi kommer tilbake på andre sida av tjernet vi passerte på vei opp, og går ned mot «Dritarskaret». Herfra er det flott utsikt over Østre Gausdal. Fra «Dritarskaret» går det bratt nedover, til et dyrka område, Bjørgelykkja. Videre sørover følger vi godt merket sti under bergsida. Etter 700m er vi tilbake ved stien vi gikk opp mot Bjørga. Vi følger denne nedover til skilt mot Hovdekollen. Stien dit er slak og fin. Ute på Hovdekollen (824moh) er det skiltet utsiktspunkt mot Øygardan. Fra
Hovdekollen fortsetter vi langs stien ned til høyre. Den fører bratt ned til høyspentlinja. Her følger vi stien som er skiltet med Raud-sjøen fram til bilvegen til Mortenengskaret, som vi kommer inn på et par hundre meter nedenfor der vi parkerte.

På bildet ser vi Hovdkollen til venstre, og Bjørga til høgre. Foto Ole Johan Elvestad.